Pääkaupunkiseudun metron vanhoja järjestelmiä uusitaan vaiheittain tulevien vuosien aikana. Muutokset tehdään osana Metron kapasiteetin ja luotettavuuden parantamishanketta (METKA), jonka tavoitteena on parantaa metron turvallisuutta ja luotettavuutta.

Alkuperäiset järjestelmät korvataan uudella teknologialla
Metrossa on käytössä monia yli 40 vuotta vanhoja järjestelmiä, joiden elinkaari on päättymässä. Nyt uusittavat junankulunvalvontajärjestelmä sekä radioverkko varmistavat metron luotettavan ja turvallisen liikennöinnin myös tulevaisuudessa.
Junankulunvalvontajärjestelmä on metroliikenteen ohjauksen kokonaisjärjestelmä, johon sisältyy liikenteenohjauskeskus, asetinlaite, tiedonsiirtojärjestelmä ja useita radanvarren ohjattavia tai valvottavia laitteita, esimerkiksi vaihteet. Uusi radioverkko toteutetaan mobiiliverkkoteknologialla. Liikenteenohjausjärjestelmän on tarkoitus valmistua 2030-luvun alussa.

M400-sarjaa vanhojen vaunujen tilalle
M100- ja M200-sarjan junat tullaan korvaamaan uusilla M400-sarjan metrojunilla. Niiden hankintaprosessi voidaan käynnistää, kun Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt M400-metrojunien hankesuunnitelman ja junakulunvalvontajärjestelmän hankintapäätös on lainvoimainen. Matkustajaliikenne uusilla M400-junilla arvioidaan alkavan 2030-luvun alussa.
Helsingiltä ja Espoolta 145 miljoonan yhteisinvestointi
Helsingin kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 3.11.2025 kokouksessaan METKA-hankesuunnitelman siten, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 92,5 miljoonaa euroa toukokuun 2025 hintatasossa. Espoon osalta hankkeen arvonlisäverottamaksi kokonaishinnaksi on hyväksytty enintään 52,9 miljoonaa euroa kaupungin hallituksen päätöksellä 27.10.2025.
Tiedot:
Kaupunkiliikenne Oy uutiset 4.11.2025